De recent aangenomen Wet Goed Verhuurderschap in Nederland heeft een reeks veranderingen geïntroduceerd om de rechten van huurders te versterken en de relatie tussen verhuurders en huurders te verbeteren. Een van de gebieden waarop deze wet aanzienlijke veranderingen heeft doorgevoerd, is met betrekking tot waarborgsommen.
De waarborgsom, die huurders bij aanvang van een huurovereenkomst aan verhuurders betalen als zekerheid voor eventuele schade aan de woning of onbetaalde huur, is een lang onderwerp van discussie geweest. De nieuwe wet stelt duidelijke regels en beperkingen vast met betrekking tot deze waarborgsommen, met als doel de bescherming van huurders en het voorkomen van misbruik door verhuurders.
Een van de belangrijkste bepalingen van de Wet Goed Verhuurderschap is de limiet die wordt gesteld aan de hoogte van de waarborgsom. Verhuurders mogen niet langer een waarborgsom vragen die hoger is dan twee maanden kale huur. Dit betekent dat, ongeacht de huurprijs van de woning, de waarborgsom beperkt is tot een maximum van twee maanden huur, exclusief eventuele servicekosten.
Daarnaast schrijft de wet voor dat verhuurders de waarborgsom binnen een bepaalde termijn na beëindiging van de huurovereenkomst moeten terugbetalen aan de huurder, mits er geen sprake is van openstaande betalingen of schade aan de woning. Deze termijn is vastgesteld op maximaal veertien dagen na het einde van de huurovereenkomst. Dit is bedoeld om te voorkomen dat huurders onnodig lang moeten wachten op teruggave van hun waarborgsom.
Verder vereist de wet dat verhuurders een gedetailleerde specificatie verstrekken van eventuele inhoudingen op de waarborgsom, inclusief de kosten van eventuele reparaties of schoonmaakwerkzaamheden. Hierdoor worden huurders beter geïnformeerd over waarom bepaalde bedragen worden ingehouden en wordt transparantie bevorderd in het terugbetalingsproces van de waarborgsom.
Hoewel de nieuwe regels voor de afwikkeling van de waarborgsommen eenvoudig en helder zijn merken wij toch dat huurders lang moeten wachten op de terugbetaling en/of dat er niet duidelijk wordt uitgelegd op welke grond de borg wordt ingehouden.
Heb jij het idee dat jij je borg terug zou moeten krijgen, maar heb jij deze nog niet binnen veertien dagen na het einde van je huurovereenkomst ontvangen. Dan adviseren wij jou de verhuurder nogmaals te verzoeken om de borg terug te betalen. Krijg jij vervolgens alsnog de borg niet terug dan helpen wij jou uiteraard graag.
Vraag nu een gratis en vrijblijvende diagnose aan over jouw huurrechten.
Postadres
Postbus 4380
3006 AJ Rotterdam
Bezoekadres
Jan van Galenstraat 335
1061 AZ Amsterdam
info@huurdokters.nl
+31 [0]20 261 9613
Openingstijden
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
09:00 tot 17:00
09:00 tot 17:00
09:00 tot 17:00
09:00 tot 17:00
09:00 tot 16:00
Gesloten
Gesloten
KVK 68376499
Derdengeldenrekening NL 96 BUNQ 2031 9943 01