Te veel huurders zijn niet goed op de hoogte van hun rechten. Daarom sturen wij in bepaalde gevallen huurders een brief. Hiermee maken wij huurders meer bewust van hun rechten en stimuleren wij ze bij te dragen aan eerlijke huurmarkt voor anderen en voor zichzelf.
Wanneer wij merken dat een huurprijs te hoog is dan maken wij een voorlopige diagnose van de woning. Hierin kijken we naar de informatie die voor ons beschikbaar is en proberen wij zo nauwkeurig mogelijk de huurprijs vast te stellen.
De huurprijs in onze brieven zijn een indicatie. Over het algemeen zitten wij er maximaal € 50,- naast. Verschilt jouw huurprijs veel van de huurprijs uit de brief dan heeft het voor jou dus zeker zin om een echte diagnose aan te vragen. Wil jij weten of jouw huurprijs klopt? Meld je dan hier aan.
Huurprijzen zijn in Nederland tot een bepaalde hoogte gereguleerd. Dit betekent dat voor jouw woonruimte een maximale huurprijs kan gelden. De hoogte van de maximale huurprijs wordt berekend aan de hand van de criteria uit het zevende deel van het Burgerlijk Wetboek. Daarin wordt o.a. gekeken naar de afmetingen, de luxe voorzieningen, de waarde en de energiezuinigheid van de woonruimte.
Afhankelijk van de situatie kunnen wij jouw huurprijs laten toetsen bij de Huurcommissie en/of de kantonrechter. In beide gevallen krijg je een uitspraak die bindend is voor beide partijen.
Wij onderzoeken eerst of wij door middel van bemiddeling tot een oplossing kunnen komen. Als partijen overeenstemming kunnen bereiken is een gerechtelijk traject niet nodig.
De maandelijkse kosten voor een woning kunnen bestaan uit een kale huurprijs en servicekosten. Servicekosten zijn onder te verdelen in kosten voor de nutsvoorzieningen, stofferingskosten en/of overige kosten. Alle kosten voor een woonruimte naast de kale huurprijs behoren tot de servicekosten.
Elke maand betaal je een voorschot aan servicekosten. Dit is een voorschot en moet ieder jaar aan de hand van de werkelijke kosten worden afgerekend. Wanneer jij geen afrekening hebt ontvangen of jij het niet eens bent met de afrekening, dan kunnen wij de hoogte van de servicekosten voor jou toetsen. Wij vragen de verhuurder dan om inzage te geven in de werkelijke kosten aan de hand van facturen.
Er is geen maximum voor de hoogte van de servicekosten. Servicekosten worden altijd berekend op basis van de werkelijk gemaakte kosten voor jouw woonruimte. De verhuurder mag los van de vastgestelde administratiekosten geen winst maken op de servicekosten. Hoe hoog de servicekosten horen te zijn is pas aan het einde van het jaar te bepalen. Dit is dan ook de reden waarom er altijd een jaarafrekening plaats vindt. Heb jij het vermoeden dat de servicekosten niet kloppen of dat deze niet op een juiste manier worden afgerekend? Meld je dan aan en wij dokteren het voor je uit.
Wanneer jij het idee hebt dat jouw huurprijs te hoog is dan kijken wij graag met jou mee. Om jouw huurprijs vast te kunnen stellen doen wij daarom een onderzoek naar jouw huurprijs. Hierbij kijken wij onder andere naar jouw huurovereenkomst, jouw huurrechten en de maximale huurprijs voor de woonruimte. Hiervoor hoef je jezelf alleen maar hier aan te melden.
Daarna maken wij een diagnose voor je op en kan je ons opdracht geven om jouw huurprijs te verlagen of bijvoorbeeld de servicekosten, contractkosten, bemiddelingskosten of waarborgsom terug te vorden.
Wij zullen dan de procedure voor jou starten en zorgen dat jij een eerlijke huursituatie krijgt. Vanaf dat moment hoef jij niks meer te doen en nemen wij dus alles voor jou uit handen.
Wil je meer weten? Dan kan je altijd contact met ons opnemen via de telefoon of e-mail.
Voor meer informatie check je hier onze algemene voorwaarden.
Postadres
Postbus 4380
3006 AJ Rotterdam
Bezoekadres
Jan van Galenstraat 335
1061 AZ Amsterdam
info@huurdokters.nl
+31 [0]20 261 9613
Openingstijden
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
09:00 tot 17:00
09:00 tot 17:00
09:00 tot 17:00
09:00 tot 17:00
09:00 tot 16:00
Gesloten
Gesloten
KVK 68376499
Derdengeldenrekening NL 96 BUNQ 2031 9943 01