Voorschot servicekosten
Als je een kamer of studio huurt is het gebruikelijk dat de verhuurder bepaalde services levert die van tevoren zijn afgesproken. Doorgaans zorgt de verhuurder voor de levering van alle nutsvoorzieningen, soms ook voor het internet of voor overige extra diensten zoals bijvoorbeeld een wasmachine, de krant of een glazenwasser. De verhuurder betaalt dit echter niet uit eigen zak, maar vraagt de huurders in ruil voor deze diensten om een maandelijkst voorschot.
De verhuurder is verplicht dit voorschot na elk kalenderjaar af te rekenen met de daadwerkelijke servicekosten. Als huurder ontvang je als het goed is dan ook elk voorjaar een overzicht van al deze kostenposten met daarbij een berekening die vertelt of je geld terug krijgt of bij moet betalen. Als huurder moet je nu eenmaal betalen voor wat je hebt verbruikt en de verhuurder mag op de servicekosten geen winst maken. Dat zijn de afspraken over en weer. Afhankelijk van de uitkomst van de afrekening is het soms wenselijk om het voorschot te verhogen of verlagen.
In de tweede helft van dit jaar hebben een heleboel energiemaatschappijen de tarieven fors opgeschroefd. Stijgingen van 150% voor het maandelijkse termijnbedrag aan de gas- en energieleverancier zijn helaas geen uitzondering. Ook verhuurders worden hiermee geconfronteerd. Een gemiddelde verhuurder die een woning met zes studentenkamers verhuurt krijgt opeens een verhoging van € 500 op zijn maandelijkse termijnbedrag. Het is dus niet raar dat huurders nu middenin het jaar het verzoek krijgen om een hoger voorschot te betalen.
Verhoging voorschot
Kan dit zomaar? In principe wel. Als er een gegronde reden is om aan te nemen dat het huidige voorschot niet toereikend is, is het redelijkerwijs ook gepast om dit voorschot te verhogen. Weiger je een hoger voorschot, dan krijg je naderhand de jaarafrekening gepresenteerd waarop je het te weinig betaalde bedrag alsnog moet betalen. Linksom of rechtsom betaal je als huurder voor wat je verbruikt.
Moet je dan klakkeloos akkoord gaan met het nieuwe voorschot van de verhuurder?
Nee, dat hoeft niet. Een verhoging van het voorschot is in feite een wijziging van de huurovereenkomst. Dit kan niet eenzijdig door de verhuurder worden bepaald, jij moet daar als huurder mee instemmen. Het nieuwe voorschot is in beginsel dus onderhandelbaar. Voordat je met het voorgestelde bedrag instemt is het verstandig om hier kritisch naar te kijken. Klopt de berekening van de verhuurder met zijn nieuwe termijnbedrag? Hiervoor kun je de facturen van de energiemaatschappij van de verhuurder vragen. Daarnaast kun je naar je eigen verbruik kijken. Is het mogelijk om daar zuiniger mee om te gaan? Ook de energiemaatschappijen zetten bij hun nieuwe termijnbedrag hoog in en gaan in principe uit van een verbruik gelijk of hoger dan het verleden. Indien daar mogelijkheden voor zijn kun je kijken of de verhuurder bereid is met een lager voorschot akkoord te gaan.
Daarnaast is de energierekening doorgaans slechts een onderdeel van de servicekosten. Hoe zit het met de overige kostenposten en is het mogelijk om daarin te snijden? Is de tweewekelijkse schoonmaak van de algemene ruimte niet iets wat je ook zelf kunt doen? Heb je echt het duurste internet abonnement nodig waar ook nog telefoon en televisie bij zit? Wellicht zijn hierin aanpassingen nodig in overleg met de verhuurder.
Wat kun je nog meer doen?
Dit kan een beetje helpen om de maandelijkse servicekosten te drukken, maar uiteindeljk valt een stijging van de servicekosten vrijwel niet te vermijden. Je kunt proberen zuinig te doen, maar factoren als de temperatuur van komende winter en de ontwikkeling van de energieprijzen heb je als huurder nu eenmaal niet onder controle. Wat je echter wel onder controle hebt als huurder is de hoogte van de kale huurprijs en de juistheid van de servicekostenafrekeningen van voorgaande jaren.
Juist nu de servicekosten met onvoorspelbare bedragen toenemen is het van belang om de kosten die je wel kunt afdwingen te toetsen. Stel je daarom de vraag of je voor eerdere jaren wel een jaarafrekening van de verhuurder hebt gehad waarin alle kosten zijn verantwoord. Als het voorschot nu te laag is en er wordt om een bijbetaling gevraagd is dat een ding, maar is er in het verleden ook geld terugbetaald wanneer het voorschot wel toereikend was? Of heb je misschien nog recht op teveel betaalde servicekosten van voorgaande jaren?
Daarnaast is het belangrijk om kritisch te kijken naar de huurprijs die je betaalt voor je kamer of studio. Nog altijd betaalt ruim 70% van de huurders te veel voor hun kamer of studio. Waar de servicekosten onvoorspelbaar en moeilijk te sturen zijn, kun je wat betreft de huurprijs wel initiatief nemen. Juist nu de servicekosten stijgen is het een goed moment om je huurprijs te toetsen. Dus heb jij geen afrekeningen ontvangen over de afgelopen jaren of wil je kijken of jouw huurprijs kan worden verlaagd? Meld je dan
hier
aan voor een gratis huurprijscheck!
Postadres
Postbus 4380
3006 AJ Rotterdam
Bezoekadres
Jan van Galenstraat 335
1061 AZ Amsterdam
info@huurdokters.nl
+31 [0]20 261 9613
Openingstijden
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
09:00 tot 17:00
09:00 tot 17:00
09:00 tot 17:00
09:00 tot 17:00
09:00 tot 16:00
Gesloten
Gesloten
KVK 68376499
Derdengeldenrekening NL 96 BUNQ 2031 9943 01